Adem en ontspanningstherapie

Ademen- Ontspanningstherapie (AOT) is een op zichzelf staande behandelmethode die je nuttig kan zijn bij het leren om zelf spanning van stress te leren en waarbij de adem een ​​centrale rol heeft. Spanning/stress is zinvol en hoort bij het leven, ontspanning is net zo belangrijk om in balans te blijven. Wanneer de balans verstoord is en er onvoldoende ontspanning ontstaat, ontstaat overspanning Als die overspanning blijft bestaan, wordt die steeds meer als gewoon ervaren. Uiteindelijk kan deze overspanning tot allerlei klachten leiden, zoals slecht slapen, vermoeidheid, nek- en rugklachten, hyperventilatieklachten, stemmingsklachten, burn-out enz.

Door middel van oefeninstructies en zachte handmatige technieken ga ik samen met de cliënt op zoek naar wat voor hem van haar werkt om te leren beter met spanning en stress om te gaan. Ook inzicht in de oorzaak van zijn/haar klachten. beginnen drie a viers al voldoende om te onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de klachten te ervaren door beter (bewust) te ontspannen, gemakkelijk en/of vrijer te ademen en helder te krijgen van de klachten het resultaat zijn van (over)spanning .

Klachten, die klachten kunnen met worden AOT:
- Spanningsklachten zonder duidelijke lichamelijke klachten: hoofdpijn, hyperventilatie, slaap, vermoeidheid, burn-out
- Psychische klachten, angst, paniek, trauma
- Functionele problemen, bijvoorbeeld pijn in de rug, nek, schouders , whiplash, stemproblemen, ademklachten, RSI
- Klachten met een lichamelijke oorzaak, die tot spannings-en ademklachten kunnen, zoals leiden hart en longproblemen (COPD, astma), kanker, neurologische aandoeningen, chronische pijn
- Klachten die blijven bestaan ​​na een infectie met COVID-19, zoals bv. kortademigheid bij inspanning, langdurige vermoeidheid, pijn op de borst in de praktijk goed te reageren op AOT

Zowel de Adem- en Ontspanningstherapie als de Craniosacraaltherapie dragen bij aan meer begrip voor en grip op het eigen leven, waardoor je als cliënt meer verantwoordelijkheid kan leren dragen voor je eigen gezondheid. Daarom overleg ik vooraf met je welke behandelmethode het beste voor jou en jouw hulpvraag geschikt lijkt, maar vaak zal ik een combinatie van beide therapieën inzetten, deze prachtig op elkaar aansluiten.